Ny mårumvej 260, 3200 Helsinge
+45 51880528
info@organomano.dk

Antiinflammatorisk kost

Sund indeni - smuk udenpå

Antiinflammatorisk kost vil forføre dig med de lækreste retter og vil ende med at være et tilvalg til dit daglige liv. Kosten kan være med til at forvandle dig fra at fungere dårligt i hverdagen til på kort tid at finde overskud og glæde. Antiinflammatorisk kost er ikke en kur eller quick fix men en dejlig levemåde, hvor oppustethed, træthed, tristhed, søvnløshed, smerter olign forsvinder.

Jeg har valgt at opdele maden i 3 kategorier som alle vil gi dig en bedre fordøjelse, stabilt blodsukker og masser af energi. Du vil booste dit immunforsvar, forbedre dine organers ydeevne og generelt få en krop som arbejder med dig istedet for imod. Jeg anbefaler alle mine klienter at følge kosten i min. 3 uger, for at få gamle affaldsstoffer, giftstoffer og bakterier ordentligt ud af kroppen. Derefter anbefaler jeg selvfølgelig 100% livsstil, men jeg ved også godt at vi elsker mindre sunde ting, og så længe de ikke fylder mere end 20% af din kost og livsstil er det så fint! Så 80/20 er målet efter 3 uger.

De 3 kategorier:

Morgenmad
Frokost
Aftensmad

Her kan du selv sammensætte din dag, uge eller måned som du har lyst til. Der er ingen forkert måde at starte eller slutte dagen på, du vælger selv udfra mine forslag. Det er vigtigt at du spiser 2-3 måltider om dagen, på nogenlunde samme tidspunkt og at du ikke indtager din aftensmad senere end kl 19:00, da dit system ellers kommer på overarbejde om aftenen og natten, hvor kroppen har brug for fred og hvile. Din krop, cellerne, organerne og hjernen bliver rebootet om natten og har derfor ikke brug for belastning pga din fordøjelse.

Som en bonus er der opskrifter på søde sager. Alt er selvfølgelig med måde her, men det er helt ok at indtage disse snacks og “kager”. Det er sunde råvarer, som alle er gode ved dig, men i større og hyppige mængder sætter de sig fedt på sidebenene. Det er dog trods alt sundt fedt…..

Der er ingen minimums mængder på dine måltider, du skal spise til du er mæt, men husk at tygge maden (gerne 32) gange inden du sluger den, mærk efter om du reelt er mere sulten eller om det er noget andet du forsøger at dulme ved dine måltider. Det er rigtig sundt for din krop og dine tarme at mærke sult. Når du mærker sult og dine tarme larmer er de igang med at rense ud, men lige så snart du putter mad ned igen, går fordøjelsesprocessen igang og dermed stopper udrensningen. Kroppen har brug for at udrense og derfor fraråder jeg mellemmåltider til mine klienter. Nyd de 3 måltider ekstra meget, giv dig god tid, sæt dig ned og smag på maden med alle sanserne! Det er så vigtigt for hele din fordøjelse og dermed resten af din krops funktion. Jeg elsker selv at faste, for jeg mærker et andet overskud, en lethed, mere energi og glæde efter en faste. Oftest faster jeg 3-5 dage om måneden eller ved behov, men faste er ikke for alle! Når jeg faster, spiser jeg mit sidste måltid kl 16:00. Derefter kun vand og te.

Spis altid efter tallerken modellen T. Halvdelen af din tallerken skal være fyldt med grønt, som kål, salater osv. Den anden halvdel deler du i lige dele protein: kylling eller fisk, æg, bælgfrugter, linser, bønner, kikærter, brune ris og fedt: nødder, frø, kerner, avocado, smør osv.

Et typisk aftenmåltid for mig består af en kålsalat, med kerner af sesam eller græskar, rosiner eller tranebær og nødder. Dressingen er altid salt, sur og bitter: olivenolie, salt, æbleeddike og citron. Dertil kylling eller fisk og så en creme. Det er fyldt med vitaminer, mineraler og proteiner, min fordøjelse bliver glad, mine organer boostet, min søvn bliver rolig, min stress aftager osv osv….

Et rigtig godt tip til forberedelser til ugen er at købe alle ingredienser til ugen på en gang, jeg bruger 1-2 timer om lørdagen eller søndagen på at snitte, koge, stege og bage til hele ugen. Når man snitter sine grøntsager og opbevarer dem i glasbokse med låg (Ikea har nogle fantastiske nogen) kan de holde sig friske længere end hvis de ligger hele i køleskabet.

Rigtig god fornøjelse!

Morgenmad Frokost Aftensmad Snacks Urter Aromaterapi Cremer